Η εφαρμογή της σχολικής διαμεσολάβησης στα δημοτικά σχολεία του Δήμου Κηφισιάς βρέθηκε στο επίκεντρο του 2ου Επιστημονικού Συνεδρίου της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Β΄ Αθήνας, του Επόπτη Ποιότητας Εκπαίδευσης και των Συμβούλων Εκπαίδευσης, που πραγματοποιήθηκε από τις 16 έως τις 18 Ιουνίου 2026 στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Βριλησσίων.
Στο συνέδριο παρουσιάστηκαν τρεις εισηγήσεις από το 2ο και 3ο Δημοτικό Σχολείο Νέας Ερυθραίας, καθώς και το 4ο και 5ο Δημοτικό Σχολείο Κηφισιάς, με αντικείμενο την εφαρμογή της σχολικής διαμεσολάβησης στις σχολικές τους μονάδες.
Τα συγκεκριμένα σχολεία συμμετέχουν στο πρόγραμμα «Εκπαίδευση Σχολικών Διαμεσολαβητών», το οποίο υλοποιείται για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά από το Τμήμα Κοινωνικών Παροχών και Δημοτικών Ιατρείων της Διεύθυνσης Κοινωνικών Υπηρεσιών του Δήμου Κηφισιάς. Δύο από τα σχολεία ολοκλήρωσαν την πρώτη φάση του προγράμματος, που περιλαμβάνει την ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας και την εκπαίδευση μαθητών ως σχολικών διαμεσολαβητών, ενώ τα άλλα δύο ολοκλήρωσαν και τη δεύτερη φάση, η οποία αφορά την πραγματική εφαρμογή της σχολικής διαμεσολάβησης για την επίλυση συγκρούσεων.
Οι παρουσιάσεις συγκέντρωσαν ιδιαίτερα θετικά σχόλια από τους συμμετέχοντες στο συνέδριο και αποτέλεσαν αφορμή για έναν γόνιμο διάλογο γύρω από τα οφέλη της σχολικής διαμεσολάβησης. Παράλληλα, αναδείχθηκε η στενή συνεργασία των σχολείων με τις υπηρεσίες του Δήμου Κηφισιάς, η οποία χαρακτηρίστηκε καθοριστική για την επιτυχή υλοποίηση του προγράμματος.
Στα σχολεία που εφάρμοσαν για πρώτη χρονιά τη σχολική διαμεσολάβηση, διαπιστώθηκε ότι το πρόγραμμα ενίσχυσε σημαντικά τις συναισθηματικές και επικοινωνιακές δεξιότητες των μαθητών, συνέβαλε στη διαμόρφωση υπεύθυνων και ενεργών πολιτών και προώθησε αξίες όπως ο σεβασμός, η συνεργασία και η ειρηνική συνύπαρξη.
Ακόμη πιο εντυπωσιακά ήταν τα αποτελέσματα στα σχολεία που διένυσαν δεύτερη χρονιά εφαρμογής. Σύμφωνα με τις εισηγήσεις, καταγράφηκε αισθητή μείωση των συγκρούσεων, ενίσχυση των κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων των μαθητών, επίλυση πολλών διαφορών πριν ακόμη χρειαστεί να ξεκινήσει επίσημη διαδικασία διαμεσολάβησης, καθώς και ουσιαστική αλλαγή της σχολικής κουλτούρας προς την κατεύθυνση του διαλόγου, της συνεργασίας και της ειρηνικής διαχείρισης των συγκρούσεων.
Κοινό συμπέρασμα όλων των παρουσιάσεων ήταν ότι η επιτυχία της σχολικής διαμεσολάβησης προϋποθέτει τη συμμετοχή και τη στήριξη ολόκληρης της σχολικής κοινότητας, καθώς και συνεχή προσπάθεια για την αλλαγή νοοτροπίας γύρω από τη διαχείριση των συγκρούσεων.
Όπως επισημάνθηκε από τους συμμετέχοντες στο συνέδριο, η σχολική διαμεσολάβηση δεν συμβάλλει μόνο στην επίλυση διαφωνιών μεταξύ μαθητών, αλλά αποτελεί κυρίως ένα πολύτιμο εργαλείο καλλιέργειας βασικών δεξιοτήτων ζωής, όπως η ενσυναίσθηση, η υπευθυνότητα, η συνεργασία και ο εποικοδομητικός διάλογος.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε, τέλος, στη διαρκή υποστήριξη του Δήμου Κηφισιάς σε όλες τις φάσεις του προγράμματος, ενώ ειδική μνεία πραγματοποιήθηκε στην Αντιδήμαρχο Κοινωνικών Υπηρεσιών Μαρία Κεφαλά για τη συμβολή της στην υλοποίηση και την επιτυχία του καινοτόμου αυτού εκπαιδευτικού εγχειρήματος.


